31 juli 2017

Gramvousa och Balos Crete



Idag har jag åkt båt. Den styrde kosan till Gramvousa och lagunen Balos. På Gramvousa byggde venetianerna 1579 en borg på högsta punkten på ön. Muren är på 272 meter och tar slut där berget tar vid.   

Gramvousa stranden. 


Vattnet var så vackert turkost. 


Påbörjade klättringen men fick avbryta strax innan toppen då turisterna var oaktsamma på branta stigen. 


Båtvrak i vattnet. 


Det blåste ganska rejält stundvis. Båten var knökfull med turister. Tusen pers får plats i båten. Jag var på båten en stund innan andra för att få en bra paika. 


Sedan efter ett par timmar i Gramvousa bar det iväg till lagunen. 


Ut på vida havet. Jag livrädd i vanlig ordning. Jag gillar inte att åka båt men gör det ändå. Rädslan får ej vara ett hinder. 


Jag o mor. Här blåste det rätt mycket. Vi tog oss ett dopp, plockade snäckor o solade en stund innan vi gick tillbaka till båten. 


Kolla in tofsen! Flygande hår. Blåste riktigt hårt då och då. 


Svårt att få en bra bild på det grunda turkosa vattnet. 



Men det var riktigt fint. Varmt grunt vatten och på ett ställe var det djupt och man kunde doppa hela sig. 



Kargt och hett. Berg och vatten. Vackert. 


Båten kunde köra in och parkera så att vi alla kunde kliva ut vid lagunen. 


Pilen till höger, där bor vi. Pilen till vänster ligger hamnen och båtarna som tog oss till öarna som ni kan se högst upp till vänster. 


Sevärd tripp. Sol och vackra vyer. Synd med blåsten vid lagunen då det blev lite för dragit fle min del. 

Natti


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...