29 juni 2017

Poikiloderma Civatte


Var till hudläkaren idag. 
Poikiloderma Civatte är en kronisk hudsjukdom. Inte jättevanlig i Sverige. Den är godartad och uppstår oftast på ljushyade vuxna. Flera kännetecken som exempel pigmenterad hud, ytliga blodkärl och framträdande hårsäckar. (Kycklingskinn) Finns flera orsaker till detta men hudsjukdomen "aktiveras" av solexponering i många år därav finner man sjukdomen först vid 40 års åldern. 

Man kan ha astrofi (stora näringsbrister, ex zink), hyperpigmentation, dilation (utvidgning) av fina blodkärl. Jag har alla.. Dessa ändringar i kroppen kan orsaka "missbildningar" i huden. Ens DNA och celler löper typ amok. Hehe 


Det går inte att råda bot. Finns laserkliniker men ger ofta inte hundra procents hjälp. Läkaren sa att jag behöver inte krypa in i en grotta. Hon Sa - Man måste få leva också.. Jag måste ha 30-50 solskyddsfaktor när jag är i Medelhavet. Helt ok för mig.♥️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...