11 mars 2017

Hornuggla ♥️ Asio otus



Igår hade jag en toppendag. Jobbet flöt på bra, sen gick jag med en kompis på teater. Özz spelade kung Rikard den tredjes väg mot kungakronan som fylls av politiska missgrepp och uppror i ett blodigt familjedrama. Özz gjorde alla roller i klassikern efter Shakespeare.

Under pausen hade jag fått ett sms där frågan löd om jag ville ut på hilleri. Jag kände en stark iver att springa ut från teatern direkt. 


Från teaterns slut till ombytt för nattskådning hemma gick på 25 minuter. Jag sprang hem och drog på mig varma kläder sedan bar det av ut i hilleriskogen. Vilka kontraster jag har i mitt liv. Så härligt. Arbetsliv, kultur, fauna och vänner. Kan inte bli bättre. Fick även en lifers, hornugglan. Check. 


Hornugglan är så fin. Det är en medelstor uggla på ca 30-35 cm. Vingspann på ca en meter. De använder sig av gamla skatbon och lägger ca 3-5 ägg och ruvar 25-30 dar.. De är vanliga i södra och mellersta Sverige och de flyttar söderut i oktober/november och kommer tillbaka till våren. Jag tycker att den liknar den store berguven tack vare öronen. Jättefin!

Nu ska jag ta kaffe och macka för snart kommer mina vänner och vi ska ut i solen för skådning! Må gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...