10 mars 2017

Förintelse föreläsning



Igår lyssnade jag och många på skolan på 91-åriga Mietek Grocher som överlevde förintelsen i flera läger. Han berättade om getton, hur han som 12 åring och familjen skickades iväg och livet i lägren.. Han satt över 2 timmar utan paus och berättade hela sitt liv. Helt fantastisk. Tyvärr hörde jag bara en bråkdel då ljudet i högtalare är urusla. Jag ska köpa hans bok idag. 


Eleverna som hade suttit längre bort från mig berättade att några grabbar hade ropat heil H. Tyvärr hörde jag inte det för då jäklar hade jag slängt ut dem med huvudena före. Mietek berättade att nu när åren har gått så är det bara 10 överlevare kvar i livet här i Sverige. Han är bokad ända till maj. Han åker runt och berättar sin historia varje vecka på vår- och höstterminer. Fantastiskt gjort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...