2 mars 2017

Fåglar på engelska


 

Inte lätt att vara intresserad av fåglar och läsa om dessa på engelska. Kollar vad jag har sett genom åren i Spanien o Grekland. Nu är det ju så att jag skådar inte aktivt utomlands utan fåglarna ser jag vid hav och berg när jag är ute och spatserar och åker och "turistar". Det som var svårt var gulnäbbad lira och medelhavtrut. Den sistnämnda vet jag hur den ser ut men jag letade efter en med gul näbb och tjovips var det ingen trut utan lira. 


Klippduvorna är stora! 
De ser jag längst bergskusten vid Puerto Rico när vi är där. Fantastiskt ståtliga!

I Grekland har jag sett sånt som vi har hemma. Duvor och sparvar men har sett en gåsgam vid bergssluttning när jag åkte buss en gång. Häftig upplevelse. Först trodde jag att det var en örn men sen såg man halsen/nacken. En vanlig fågel på Kreta. 


Den här fågeln är vanlig på Kanarieöarna. Blek tornseglare. Vackert mönster på bröstet. De flyger dygnet runt ovanför ens huvud om man bor på hotell som finns nära klippor. 

Nu blur det kaffe o päron. Hepp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...