22 januari 2017

Kreta Balos Gramvousa


Hej alla glada!
Idag har jag kikat på Kreta kartor och bilder från ett ställe som jag ska besöka när vi åker ner dit i sommar. Pilen till höger på bild visar vart jag ska bo och den till vänster visar vart jag ska ta vägen.. 


Jag ska åka båt! Jag är livrädd för att flyga men det här är ett snäpp värre! Men jag måste övervinna min extrema rädsla (kan knappt simma) och göra detta då jag vill se denna oroligt vackra del av Kreta. 



Jag har hittat båtfirmor som tar en ut på en dagskryssning vid nordvästra delen av Kreta. En dagsresa kostar ca 500 kr och man är ute hela dagen. Mat och dricka kan man köpa på båten för en billig peng och man kan t.o.m hyra parasoll för att ta med sig ut till stränderna.


Den tar oss ut till venetianska fortet och vid Gramvousa stranden. 
Där stannar man ett par timmar för att kolla på fortet eller stanna kvar på båten eller bada. Den ligger på 137 meters höjd och man får en oslagbar utsikt. 


Hisnande utsikt! Längtar!
Borgen/fortet byggdes år 1579 på den högsta punkten på ön. Den är omgiven av en mur på över 270 meter. Vandringen upp tar ca 20 minuter står det på en sida. 


Slutdestinationen är en stor vacker lagun. det var här som prins Charles och prinsessan Diana la till på sin bröllopsresa. där stannar man några timmar för att bada. 


Misstanken är stark att det blir mycket folk där i augusti men det gör mig inget, vill så gärna uppleva detta. 
Längst bergen och dess klippor ska det finnas 98 rapporterade fåglar och 20 av dem är skyddade. Faunan är också rik, det ska finnas 400 olika växter och 26 av dem ska bara finnas på Kreta. 


Vid lagunen öppnar de bogvisiret och släpper ut oss i det jättegrunda vattnet. 

Jag vill skaffa mig en liten enögd kikare som är lätt att bära med sig i ryggan och inte blir ledsen över att man kanske eventuellt tappar.. 

Kika in här för att se en dagstur i vackra bilder och text.. 


Eller här, kanonfina bilder!

https://thesophomoreslump2.com/2015/07/06/the-best-of-crete-balos-and-gramvousa/




Bilderna jag visar har jag "lånat från nätet.. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...