12 november 2016

Östra Centraleuropa 2:3


Japp. Denna träliknande låda har jag åkt i. 



Småvägar och fina gränder överallt. 


Vi såg över stadsdelen Buda också. 


Buda - en del av staden. 


Efter att ha njutit över att se tinnar och torn samt hisnande utsikt över Pest och dess broar så gick vi vidare mot närmaste café. 


Inte fann jag någon Budapestbakelse men det fanns massa annat gott. 


Vi hade roligt heeelaa tiden! Haha 


VAR CAFÉ - när vi satt och fika så såg vi en skylt som det stod Houdini på. 


Givetvis vill A o A in där. De tvingade in mig på museumet. De betalade t.o.m in mig. Haha 


En snubbe trollade en kvart och efter det fick vi höra lite historia kring Houdini. 


Det fanns lite prylar att se på och en kvinna gick runt och pratade om Houdini, från hans födelse till hans död. 


När vi kom ner från berget så hamnade vi på Kedjebron. Precis då mitt på bron möttes vi av en parad. Det var världscancerdagen som uppmärksammades. 


Det finns många små restauranger och bistron. Jättemysiga ställen. God mat och jättebilligt! 


Stooor skål med gulaschsoppa o bröd o läsk. 65kr. 


Efter mysiga bistron gick vi mot judiska kvarteren. Vi ville se Europas största synagoga. Så imponerande och pampig. 


Otroligt vacker. Jag ville in. Jag har googlat på denna synagoga och man skulle inte bli besviken om man gick in där. 


Lite mystiskt och lite förbjudet. Så kändes det när vi gick runt byggnaden. 

Vi har sett så mycket. Vi gick mellan 10-22. Detta är bara en bråkdel. Vi hann se sååå mycket på en endaste heldag. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...