15 juli 2016

Nipfjället i Idre



På hemfärden från fjällen så tog vi en liten avstickare till Idre. Kanonfint ställe. Vi tog ingen vandring där utan vi satt och chilla på en bänk och njöt av omgivningarna. Det var jättemycket bilar på parkeringen så det är kul att fjällvärlden kan leverera även sommartid och inte bara för skidåkare på vintern.  


Den här rackaren såg vi uppe på flatruet och även på Nipeområdet. 
Den här arten har fem röda fläckar på vingarna, och kan förväxlas med den mindre bastardsvärmaren. Men denna förväxling kan bara göras i Dalfjällen där de två arterna möts så att säga. De livnär sig på ljung- och ärtväxter och de trivs i fjällhedar ovanför trädgränsen. Fjärilen flyger nära marken och har en snabb flykt. Jag läste någonstans att arten varierar i förekomst mellan åren och den är vanligare vartannat år som nu i år. Jämna år. Lite kul (onödig) fakta. hehe


Det var ont om ren där vi var, stackars Sören fick tvärnita med bilen när vi damer ville fota några satar som gick över vägen. De är svåra att fota då de är ständigt i rörelse eller så hade motsol varje gång. Vägen mellan Ljungdalen och Särna är lång. Konstigt för den är inte lång när man åker upp. Bara hemåt. Det var ont om fåglar och ont om ren. Så jag tyckte det var riktigt trevligt att vi tog turen upp till Idre. 


När jag kom hem på kvällskvisten så sken solen inne. Vi fick med den hem från fjällen. Vi hade kanonfina dagar och de dagarna kan man suga på länge. Det är något visst att komma hem. Allt är så fint om man får säga så om sitt hem. När man går i det dagligen så ser man inte sitt hem på samma sätt som om man har varit borta ett tag.. 


Sängen var inbjudande men jag packade upp på en gång för det är skönt att ha det gjort. Satt mig sedan i soffan och bara glodde runt en stund för att "landa". 


Det var extra kul att se sin stora gröna växt vid soffan blomma!! 
Nu kommer jag inte på i skrivandes stund vad växten heter, men jag visste inte ens att den kunde bjuda på blommor. 

Ska strax iväg på en liten dagstripp. Skönt att slippa att sitta inne... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...