11 juli 2016

Härjedalen Jämtland



Hej alla glada!

Nu är man hemkommen från en toppenresa med finaste vänner till Härjedalen!
Torsdag morgon åkte vi och vi hade kanonväder med oss hela tiden. Vi stannade på flertalet ställen för bensträckare och på så sätt kändes inte själva bilresan en evighet. 



Mari hade gjort sin goda pastasallad. Se så koncentrerad jag är! Här får man inte störa när man äter denna goda maträtt! 


Där vi stannade och åt så hade Trafikverket satt ut bänkar. Det finns ca 350 såna här platser som sköts av trafikverket i varierande standard och dessa ska även funktionshindrade kunna använda. 



Man blir glad när man ser denna skylt fast man vet att det är några mil kvar. 


Extra lycklig blir man när man kommer till nästsista raksträckan innan man är uppe på Flatruet som ligger 975 möh. 


Här uppe på Flatruet så mulnade på men man var så glad att man var framme och bilresan hade gått fint. Kul att få se denna speciella plats som vi inte hade sett på ett par år nu. 
Denna plats är Sveriges högst belägna allmänna väg och förbinder Funäsdalen som ligger i söder med Ljungdalen i norr. Denna väg invigdes juli 1938 så den är inte urgammal. 



Första vi gör är att kika upp i skyn för att reka av himmelen på fåglar. Vi såg inga så blicken gick snabbt ner i backen och stenröset. Tjolavips så ser man sina gamla stenar! Skitkul! 


Jag plockade ihop dem och lade dit den jag hade målat dagarna innan. Helt fantastiskt att de har klarat sig så bra genom åren då väder- och vindförhållandena är tuffa där uppe. Om jag kommer upp dit någon dag igen så ska jag ta med mig permanentpenna och lack för att fylla i årtalen. Ja ni, det var speciellt att komma dit igen och man blev glad i bröstet.

Nu ska jag ta frukost och sen tvättstuga och handla lite. Det ska bli regn idag sägs det så det blir inga större äventyr tror jag. Skulle behöva röra på mig då jag har gått upp 2 kg på dessa dagar. Konstigt va. hehe 

Vi ses sen! Tjing!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...