11 juli 2016

Dvärgyxne i Härjedalen Jämtland


Då kör vi lördag sa jag glad i hågen och vi traskade iväg mot bilen för färd mot Helagsområdet.


Kanonfin morgon, sol och blå himmel. Man var så tacksam för de fina vädret.


Klättringen tog i benen må jag få säga. Tuff lutning upp mot nästan 1000 möh. Jag traskade iväg lite före, kände mig koncentrerad inför vandringen och skönt att "bara vara" en liten stund.


Snön låg kvar och lyste så fint mot det gröna.


Vyerna går liksom inte sätta ord på utan det är något man måste uppleva själv.


Helt fantastiskt! Man såg helags fjällstation och glaciären. Jag var så förvånad över att man såg allt detta man har läst om. Trodde detta låg mycket längre bort. Nästa gång ska jag bada i snön vid glaciären. hehe


Jag njöt av ensamheten en liten stund innan M o S kom upp för den tuffa klättringen. De hade sällskap av "fjällsnubbe" som hade mycket att berätta. Det är kul att träffa människor som har kunskaper om natur och djurliv. 



När vi tog en liten paus på ena toppen så frågade en hobby-biolog om vi ville se en relativt sällsynt orkidé. Dvärgyxne heter orkidén och är 5-6 cm hög. Kändes kul att han frågade oss om vi ville se detta. Den hade vi aldrig sett själva för så liten var den. 



När man träffar människor med specifika kunskaper inom ett område så väcker de oftast ett intresse, så efter det började jag också fota och rota bland växtligheten på bergen. Det växer hur mycket som helst fast det inte syns första ögonblicken. 

Jag hade en fantastisk dag där uppe och njöt för fulla muggar. Älskar torra fina leder och marker samt outstanding views, man blir så rofylld och glad då. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...