21 maj 2016

Morris Dance in London 2016


Mitt i London, Piccadilly Circus. Så vackert och livfullt. Folk, bilar, stora reklamskyltar i en salig blandning med historiska vackra byggnader... 


Älskar de vackra byggnaderna i London, tänk om man fick gå in och kika. Röda bussar kryllar också överallt. Härlig kontrast mot husen.


Piccadilly Circus i London. Folk sitter här och vilar och kikar på andra... Varmt och soligt, varför inte passa på att sola då, tänker en snubbe där till vänster på bild. hehe


Morris Day - övervakningskameror överallt - t o m skyltat... 
Jag och Mari var och strosade i centrum och vi gick till National Gallery för att jag ville köpa mig en tavla. När vi kom till Trafalgar så var det fuuullt med folk. Vi förstod inte var det var i görningen utan vi gick och kikade runt lite innan vi gick vidare mot Big Ben. 


Klappa tassen på en av de fyra lejonen är ett måste när man är där för det betyder att man kommer att återkomma dit... 

Varje gång vi är i London så blir det att vi kommer till Trafalgar och varje gång är det något som händer där. Denna gång var det "Dans-dagen". 

Morris Dance var i Trafalgar och dansade. Man kan säga att det är en slags folkdans. 


De har olika folkdräkter som vi har i Sverige, som i sin tur symboliserar olika county - län. Men jag fick för mig att jag inte såg några kvinnor som dansade utan bara män?

Efter att ha kikat på detta i några minuter och klappat tassen på lejonet som finns mitt i Trafalgar så gick vi till Tesco för att köpa oss en macka. Traskade vidare i några minuter och satt oss och åt på en trapp och kikade på människor. Klockan var ca 13.30 snåret. Föga anade vi vad som hände en stund senare... 


Det var även protester på Trafalgar som jag aldrig såg. Det var ang läkarnas jobbvilkor. Men jag kan säga att jag har nog bara sett så här mycket folk en gång där och det var när det var internationella kuddkrigsdagen. Käre värld vad folk det var då, lika som nu. Mitt i vimlet den här dagen blev en kvinna påkörd och flygambulansen var tvungen att landa mitt i Trafalgar. Vilken utmaning för helikopterföraren!

Det händer saker hela tiden i denna stad, både roliga och mindre roliga saker. Man blir liksom inte förvånad när man såg denna artikel då det är såå mycket folk på en koncentrad yta. 

Vill tillbaka till denna stad snart igen. Så härlig och gästvänlig! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...