24 april 2016

Kvismaren och Vättern



Igår hade jag en toppendag med mina fina vänner! De skulle plocka upp mig 6:10 utanför posthuset meeen tiden tickade tickade. Att stå och vänta är jobbigt, speciellt när man är lika ivrig och förväntansfull som ett barn på julafton innan tomten kommer. Jag fick vänta hela 4 minuter över tiden. Ansträngande och jobbigt men den som väntar på något gott.. 


Vi begav oss mot Örebro och till ett område som heter Kvismaren. Det är ett ställe för våtmarksfåglar som behöver häcka lite. Det är även en viktig plats för fåglar som ska flytta sig norr/söderut beroende årstid. Bilderna är tagna med min mobil så man ser inte många fåglar på mina foton men den här tanten kan lova och garantera att fåglar fanns det till tusan. 


Här ser ni en raritet - en rugguggla klockan 8 på morgonen. haha Påpälsade var vi med tröjor och vantar, mössan räddade öronen från vindarna som absolut ville in där. Raggsockor och kängor var välbehövligt lika så. Det var kallt på morgonkvisten trots solsken. 


Efter Kvismaren drog vi söder ut och kom till Askersund och Vättern. Där tog vi välbehövlig kaffepaus. När man såg de vindpinade tallarna och alla klippor och stenar så kändes det som att vi var vid kusten. Jättevackert ställe/natur. 


Så klart kom kikaren fram. När man åker med en person som kan säga vad det är för fågelart på flera hundra meters håll så behöver man inte ta fram några fågelböcker och börja bläddra. Man behöver bara peka på en svart prick långt borta i horisonten och Sören ser nästan direkt vad det är för fågel. Helt otroligt inspirerande och framförallt lärorikt att få vara med en som har så stora kunskaper inom ett område.


Mari, Sören och moi njöt en stund av solstrålarna och kaffet innan vi begav oss till... 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...