24 april 2016

Hornborgasjön i Skövde/Falköping/Skara



Efter en stunds bilkörning hamnade i vackra Karlsborg. Vi bestämde oss ganska snabbt att ta en bensträckare och kika på fåglar som guppade i sjön. Som ni ser är jag überseriös i sökandet men Sören han bara busar. Så brukar jag aaaaldrig göra framför en kamera. "Host".


När vi var framme vid Hornborgasjön som ligger i Västra Götalands län kurrade det ganska högt i våra magar. Det var bara att finna en plats för dagens första matpaus. 


Strålande sol med stora fluffiga moln. 


Maris smaskiga pastasallad slank ner ganska fort och vi njöt av det vackra vädret. (Sören ser inte kulen ut alls) Jag tror att jag har ca 60 bilder från denna dag och min hand ska ständigt upp och jag ska vinka som en jeffla prinsessa haha



Vi hamnade på ett ställe vid Hornborgasjön som heter Naturum. Det ligger vid östra stranden och där kan man få se ett rikt fågelliv på nära håll. I mars och april månad kan man få guidning av kunniga fågelvärdar och det är ju jättebra för de som inte har en vän som Sören att tillgå. 


På fågeludden kommer man till via spångar. Här häckar det massor med sjöfåglar. Vi var upp på denna utkiksplats. Man fick en panoramavy över hela sjön. Så vackert!


Här har vi kvinnan som gör världens godaste sallad och är supersnabb med kameran. Hon fotade nog mig hela resan. Från morgon till kväll! Tur att jag har henne för jag glömmer liksom bort att göra det för jag bara glor på allt och det kopplas inte i att det ska fotas lite också emellanåt. 

Vi var sedan till ett ställe som kallas för trandansen och den ligger söder om sjön. Där kan man se från mars till mitten av april tranor som dansar för fulla muggar. Vi fick se en raritet, en amerikansk kricka. Den är ovanlig i här i Sverige men vanlig i Nordamerika. 


Ja hallå nu vinkas det för fulla muggar igen! Det här stället ligger väster om sjön och kallas för utloppet. Här kan man vandra lite över en kilometer och får då chansen att se massa fåglar i området. Det finns grillplats och här kan man även få se den svarthalsade doppingen.. 


Efter en heldag ute bland all fågelliv så bar det iväg hemåt. När vi kom upp mot Laxå så var det värsta vinterväder. Stoora snöflingor och det blev vitt på backen. Vi tänkte att om det fortsätter så här så kommer vi inte långt  med sommardäcken. (idag var det flertalet olyckor i södra Sverige pga snön)


Sista kaffeslatten skulle ner i massingen och givetvis ska man göra det ute när man är ute på vift. 


Tack Mari och Sören för en fantastisk tripp till vackra naturreservaten. 
Nu längtar jag verkligen till fjällresan i sommar med er!

Tänk vad vårt land är vackert!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...