25 februari 2016

Frans Hals 1639



När jag kom hem efter jobbet så fann jag en snubbe i min soffa. 


Jag hade glömt bort tavlan totalt som jag har klickat hem. Kostade 200kr på nätauktion. 


Det var ett vykort med och där på baksidan stod detta. (se ovan)
Nu är detta ingen äkta tavla utan ett tryck. Men jag blev lite kär i den då den hade maffig stor ram i guld. And you know vad jag gillar... Guld och glitter!! Yeah!


Har försökt ta kort på tavlans storlek men det går inte. Den ser pytte ut på bild men den är rätt stor i verkliga livet.  Så nu får porträttmålaren Frans Hals tavla pryda min vägg. Där kan officeraren övervaka mig och rummet. 



ser ni min snubbe i grupporträttet? tredje från nedre höger.
Hittade pyttelite info om mannen på porträttet. Han hette Michiel de Wael och var son till en borgmästare och de hade även två rika bryggerier i Haarlem. Finner ingen information på svenska utan den är översatt från holländska.  


Kul med lite onödigt vetande. Man blir lite nyfiken på vart tavlan har hängt tidigare. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...