3 januari 2016

Skogsbranden i Västmanland 2014


Hallå alla glada!
Idag har jag varit med mina fina vänner på sightseeing där skogsbranden härjade 2014 och givetvis jagade vi fågelarter också! Idag var det kyligt, det var ca 9 grader på dagen men det kändes som 29 minus. Jag hade dubbla tröjor, tjock jacka, långkalsonger och tjocka byxor men ändå så skulle kylan innanför kläderna. Men men, det gjorde inget då vi hade så trevlig hela dagen och i bilen var det varmt och gott. 


Har funderat skarpt på att bli en guide i ett naturreservat och varför inte börja nya karriären här? haha när då bara skoja. Här får man information om reservatet och vilka vägar som är säkra att ta om man vill forska de tillåtna områdena. Hälleskogsbrännan är en del av det stora området som drabbades av skogsbranden sommaren 2014. De första gröna växterna och djur och fåglar har kommit tillbaka hit. Det bildas en väldigt speciell miljö där branden har härjat och där dyker det upp då ett antal ovanliga och hotade arter som trivs. 



Ungefär halva brandområdet kommer att skyddas som naturreservat det är för att skydda de unika naturvärden som uppstår efter en brand och även för att besökare ska kunna komma och titta på området. 


Många träd är svedda. Alldeles svarta utanpå men lever ändå. Skulle vara intressant och se hur dessa träd ser ut senare i vår om de klarade sig och blir gröna igen.. 


Träden är alldeles svarta. Konstig känsla när vi var i skogen. Helt tyst och stilla. Hörde några fåglar som "snackade" lite men annars knäppt tyst.. Lite spöklikt.. 

Vi fick se bla Orrar och Tretåig hackspett. Rariteter hihi


Man kunde se över till grannkommunen nu när all träd var borta. Vi kunde se Mimerlaven i Norberg sticka upp långt bort i horisonten, konstig känsla.. 


Här är jag kall och kulen man ack så glad över att mina vänner tog mig på en fin dagstripp. 


Kul att kunna fylla i boken jag fick av dotter i julklapp också. 

Nu blir det lite vila i soffan innan det är dags att ta tag i disken som väntar.. 

Tjingeling!






gamlaposthuset
Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...