22 oktober 2014

Ina undervisar om kognition ...


Full fart med studierna. Ska lämna in en uppgift i morgon, på fredag en dugga (minitenta) och senast söndag ska jag skriva om vad det innebär att ha svårigheter inom kognition..
Vad är då kognition? 
Kognitiva funktioner är de processer som sker i hjärnan när vi tar emot, bearbetar och förmedlar information. Att man har förmågan att tänka, känna och lära. Det skapar i sin tur ordning och begriplighet i det dagliga livet hos varje människa. Om du t ex har problem med sömnen, så får du det jobbigt med din tillvaro. Du kanske har svårt med själva insomningen och då somnar först på morgonkvisten och det leder då till trötthet och kognitiva svårigheter som exempel inlärning och minne, den biten är ju jätteviktig för elever som studerar, eller om du arbetar på ekonomiavdelning och börjar varje morgon med att räkna budget och betala företagets räkningar så är det svårt att koncentrera sig och fokusera med de åtaganden om du har sömnproblem osv osv.. 

I de kognitiva funktionerna så finns det undergrupper kan man säga, och de är dem jag läser på just nu till fredagens dugga. OM jag har lätt för att lära mig? Nix. Detta tar jättelång tid för mig och jag kan bara studera i korta stunder för att komma orka. Jag har väl någon form av kognitiv svårighet inom undergruppen minnet... 

Nu måste jag plugga vidare..

Må gott alla goa!



Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...