9 juli 2014

Lyrbord - stil senempir



Igår morse, tidigt, ca kvart över åtta gick jag till Ica för att handla lite frukost och hämta ut passepartout korten. När jag står vid kassan hör jag en äldre kvinna prata med personalen. Hon frågar personalen om de har en anslagstavla för att hon vill hänga upp en annons. Personalen sa att de inte hade en anslagstavla men hon skulle få ta lite tejp och hänga upp mellan dörrarna vid utgången. När kvinnan står där och klistrar upp sin "till salu lapp" så kikar jag över axeln på henne och säger - Vad är det för fint du ska sälja? Hon berättar att de ska sälja sin skinngrupp och då på bilden såg jag två två små sybord på var sin sida av skinnsoffan. Jag frågade - De små borden på bilden, är de till salu? -Ja, det är dem. sa kvinnan. Jag frågade om jag kunde få komma upp och kika på dem och jag var så välkommen. Hon skulle ha husvisning samma dag senare på eftermiddagen. 


Jag gick upp vid tio snåret och fick se borden. Jag fick se hela hennes hem och det var ett jättegulligt hus. Vi började prata om det ena och det andra och vi hade mycket gemensamt. Hon berättade om små episoder av sitt liv och jag blir alltid lika fascinerad hur mycket vissa människor har varit med om. En del flyttar, pluggar, gifter om sig, byter jobb, reser runt i världen mm och en annan sitter här och inte har varit med om en bråkdel.. 

Jag blev nog sittandes där i över en timme. Tiden gick så fort. 

Hon berättade att hon skulle upp till fjällen nästa vecka och nyfiken som jag är så frågade jag vart. Hon skulle till Funäsdalen!! Käre värld, det ska vi också slänger jag ur mig. Hon visar bilder på hennes dotters ena hus där uppe och vart man kan shoppa fin keramik - Åsas keramik. Jag berättade vad vi skulle se och göra och hon bjöd in oss på kaffe när vi åker förbi där nästa vecka. Huset dottern äger ligger precis när man brassar upp till Flatruet! Helt otroligt! Vi har ju åkt förbi huset varje gång när vi åker upp. Efter en trevlig stund så gick jag hem och jag sa att jag återkommer på kvällskvisten för att hämta borden. När jag sen hämtade borden så var mor med. Hon köpte deras fina vardagsrumsbord. Vi fick en hel bunt böcker så nu har vi att läsa hela sommaren... Jag fick även två fina fågelböcker!

Tänk vad roligt det är när man möter människor. Hade jag aldrig kikat över kvinnans axel där på morgonkvisten på Ica så hade jag aldrig fått ett sånt trevligt möte. En kvinna som släppte in mig i sitt hem och liv och berättade helt öppet om små frekvenser av sitt liv. Ska helt klart gå förbi henne och ta en spontanfika och höra hur det går med husförsäljningen. Synd att hon ska flytta när man precis har träffat henne..

2 kommentarer:

  1. Jag älskar dom där ögonblicken, när man genom ett hej eller en enkel fråga, kan få så mycket mera, som en historia, saker, en inbjudan till en kopp kaffe. Det var verkligen meningen att ni skulle träffas just igår och jag kan tänka mig att hon lever på det ögonblicket också, att hon fick utbyte av att få träffa dig och även din mor också.

    Kram Victoria

    Ps. Fina bord.

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk historia! Och vilka jättevackra bord......kanske skulle du kontakta ICA för förslag till reklaminlägg. /M

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...