11 maj 2014

Nyrenässans ❤


Google bilder - speglar nyrenässans

Möbler och speglar från en tid som jag är riktigt förtjust i. 1800-talets senare hälft. 

Bilder från google ... 

Från antikvärlden.se 
Mörka möbler med mörka väggar kan nog kännas lite murrigt. Jag gillar nog ha ljusa väggar till bruna möbler för då kommer möbeln mer till sin rätt. Vid sekelskiftet så började möblera bli lite lättare och ljusare. 


Bästa GB tog mig till Sala igen! Vi botaniserade runt i staden och jag hittade denna vackra spegel som nu hänger i matrummet. Nu är det "bara" 2 stycken speglar till som behövs och de ska vara i samkvämsrummet. De ska vara relativt stora och ha "guld"ram. Jag såg två vackra bokskåp i Sala för ca 3000 kr stycket. Inte farligt egentligen och hellre köper jag gedigna vackra skåp från förr än från Ikea och Mio idag.. men plånboken är tom just nu så jag får vänta. (studenttider nalkas) Såg även att antiksäljarna har målat vissa vackra möbler vita - jag höll på att svimma! Hur kan man måla gamla vackra möbler i vitt?! Jag förstår om möblerna är i fult skick men om några år kommer alla stå och försöka skrapa av den färgen på sina gamla vackra möbler och ångra sig djupt. Jag har 2 möbler själv som jag målade om för ca 3 år sedan i vitt och jag kommer aldrig att kunna få originalfärgen tillbaka... 

Nu ska jag gå till matrummet och dricka kaffe och glutta på min spegel. 

Ha en skön söndag!

Kramen ~ Ina 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...