24 maj 2014

Muterad pelargon



Swisstarpelargon. Röda blomstängeln till höger på bild är mutation. 

Skott och Sport
Om man förökar pelargonen genom att ta ett skott får man alltid en blomma identiskt lik moderplantan. En sport däremot är ett muterat skott – pelargonen har levt ett eget liv och plötsligt växter det ut en gren med ett helt avvikande utseende jämfört med moderblomman – kan antingen vara bladen eller blomman eller bådadera.
 Jag läste på några blomstersidor att om man får en "spontan mutation" på en pelargon så har man fått en ny sort. Då får man döpa den när man har tagit stickling. Visst låter det skoj?! 


Äntligen har en av sticklingarna börjat blomma från den muterande pelargongrenen!

Den heter pelargon Reima efter min far ch mor min har fått en stickling så i framtiden kanske man kan köpa den i affären?! hihi 

Idag har vi värme ute men inte så mycket sol. Det sägs att åskan ska komma till oss ikväll men vi får se. Nu ska jag pyssla med pellisarna så att de växter till sig. 

Ha en skön lördag!
Varm kram

Ina

1 kommentar:

  1. Roligt att du vill ta del av mina kommande bilder från "byn" ,haha.....ska bli spännande att åka dit efter 24 år...då var jag i Rethymnon .....ha det gott vännen, så ses vi senare......
    Kram<3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...