22 mars 2014

Calima/Sirocco vindar på Gran Canaria

Bild: Moi - Gran Canaria Playa del Ingles stranden. Så härlig! Se sanddynerna! 

Meteorologisk fenomen med partiklar i luften: 

Calima vindar är heta vindar som kommer från syd sydost- Saharaöknen. Den kommer några gånger per år till Kanarieöarna och uppkommer efter ett högtryck över Nordafrika. (Oftast vintertid sägs det) Det formas av vattenånga bladat med sand. Sirocco-vindar kommer oftast sommartid men detta har jag bara läst på nätet så jag är osäker om det stämmer. 

Bild: Moi - Het sand på Gran Canaria - kändes som att man gick i öknen. :-) 

Varje år tar Kanarieöarna och zonen runt omkring emot mellan 1 till 2,4 miljoner ton sand från norra Afrika. Imponerande tycker jag och tänker då genast på den långa vackra stranden i Playa del Ingles som vi var till augusti 2010 Där fick vi vara med om en Calima eller (Sirocco) de luxe. Jag blev helt paff och förundrad. Fascinerande helt klart. Allt du tog på kändes som att man hade mikrat i mikron. Allt var varmt/hett. Dörrhandtag, solstolar, fönstren, balkongräcket ja allt du kan ta på. Luften darrade av värmen. Det kändes som om man blev blåst på hela kroppen av en het hårfön. Häftigt och jag verkligen njöt då jag fick känna en värme som gjorde under med mina leder.. 

Bild: kanarieliv - kolla in hur sanden/stoftet lägger sig över de små kanarieöarna!
Det finns två slags vindar Kalimavindar och Siroccovindar - beroende på vilket väderstreck de kommer ifrån och när på året de kommer. Oavsett vad vinden heter så är det en häftig upplevelse!





Moi - Instagram:
Instagram

2 kommentarer:

  1. Jag har rest mycket....men aldrig varit på Canarie öarna....helt sjukt!.....vi har sagt flera ggr att vi ska åka dit, men det har aldrig blivit av.....men en vacker dag så ;)))..........just nu är jag inte så sugen på att resa (joo du läste rätt)....men man vet aldrig hur det blir till hösten ;))).....när det gäller mej, haha.....ha en fin kväll
    Kram bia<3

    SvaraRadera
  2. Åh så härliga bilder ;) De vindarna har man hört talas om..hoppas du får en fin Söndag!kram Jessica

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...