19 februari 2014

Fakta om mutationer av pelargoner

Onsdagsfluff i håret. Känner mig tjockhårigare då. :) 

Hello friends!

Onsdag har gått och snart är det helg igen! Wiioo vad veckorna går fort!
Idag har det varit en kall dag. Kollade ut nyss (vid halv fem) och såg att det har börjat snöat. Suck. Nog för att vi är bara inne i februari så är man ändå trötter på detta vita som kommer ner från himmelen.. Har varit på praktikbesök och läst hur man skriver ett cv in english. Svårt men kul. 

Pellistankar: Jag bestämde mig för att låta mina pelargoner vara ett tag till, då det inte är tillräckligt med ljus här i lyan. Pelargonen som ni såg på bild i förra inlägget är en pelargon som har muterat. Det betyder att den var en sorts pelargon först och sen sa det tjingtjong och en gren blev en annan sort. Låter konstigt I know, men jag googlade om detta och det är sant att pelargoner kan göra en mutation. 

Från Swiss Star - polkgris till kanonröd ny sort - Reima 

Så här skrev jag på min förra blogg:

Idag har jag tagit foton på min Swiss Star pelargon. Jag är så fascinerad av denna pelargon då ena grenen är en helt annan sort. Jag har googlat och åter googlat på ex "mutation pelargon" Hittar inte så mycket information men jag kom till en trädgårdssällskaps hemsida där det stod att pelargoner som muterar.

Skott och Sport
Om man förökar pelargonen genom att ta ett skott får man alltid en blomma identiskt lik moderplantan. En sport däremot är ett muterat skott – pelargonen har levt ett eget liv och plötsligt växter det ut en gren med ett helt avvikande utseende jämfört med moderblommen – kan antingen vara bladen eller blomman eller bådadera.

Jag har aldrig tagit skott på min Swiss pelargon men jag har klippt ner den lite varje höst då jag ställer den i källarfönstret över vintern. Jag läste vidare på några sidor att om man får en "spontan mutation" på en pelargon så har man fått en ny sort. Då får man döpa den när man har tagit stickling. Visst låter det skoj?! Är det någon som har varit med om detta? Jag är helt novis så berätta gärna om ni har varit med om detta eller vet någon hemsida som har skriver om pelargoner.

(jag döpte den nya sorten efter min far: Pelargon Reima :) 

Hälsningar från - Ina Rappne 


Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...