31 juli 2013

Skeppspotta i mässing


Hej o hallå bloggisar!
Igår var jag till Skultuna med G-B. Vi gick in på loppis och där fyndade jag en potta i mässing för endast 80 riksdaler. Hittade även vägglampetter för 75. Vi undrade hur det kunde komma sig att det fanns potta i mässing och kom fram till att det måste verkligen vara gammal (innan toan uppfanns) och vilka hade råd med mässing förr om inte de rika? ..

(Efter Skultuna åkte vi till Ängelsberg för att kika in på loppis och galleri. Där såg vi att de tog 425 kronor för en precis likadan potta! )


Vi fikade gott vid mässingsbruket för att sedan gå in på Iittala outlet och göra fynd. Jag köpte en skål till dotrans mugg som jag köpt tidigare så att hon har en komplett frukost-set. Det fanns så mycket fint. Jag köpte även en mugg till för att komplettera dotrans muggsamling. 

Mässingslampett. 

När jag kom hem så googlade jag på potta i mässing och fann lite historik. Det är fartyg/skeppspotta från år 1890. Sjökaptenen hade en sån inne hos sig. Då kan man förstå varför den är så tung i fall det gungade på haven så åkte inte pottan iväg. Den väger nästan två kilo. Så nu står en lilja i kruka i pottan och sen ska jag ha min ena mårbacka i den. Vackert. 

Jo, vad jag hade i den där stora kartongen som jag skrev om tidigare visar jag snart. Har inte hunnit packa upp ordentligt än. Men snart så ... 


Ha det gott!

Kramen ~INA 



Mina inköp på Iittala Outlet i Skultuna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...