30 maj 2013

Fluffiga höns och tomteklubba



Hej bloggisar! 
Då var det torsdag. Ska jobba eftermiddag/kväll åter igen. Vill visa vad jag har fått av en vän. Livstidstrappan-tavla. Den är så vacker att den ska få hänga i hallen sen när den är  iordninggjord. Tänkte ha en fin mönstrad tapet på ena väggen men resten blir enfärgat. Gamla svarta krokar och en stor hylla som man kan ha sina mössor och vantar på. Där någonstans ska denna vackra tavla hänga och visa sin fulla prakt. Jag har tokmånga idéer och de ändras hela tiden men den här bilden jag har av hallen har fastnat. Ska bli kul att få till det sen... 


Jag och dotran tog en avstickare till Hembygdsgården här i byn i tisdags. De har så söta fluffiga höns som Ela ville kika på. Hon blev liksom "barn" igen och det var så kul för tänk vad många gånger man har tillbringat där genom åren. Tomte-klubba var ett måste också...


Vi tog en fika och matade pippisarna. De är så söta och framförallt modiga som studsar runt ens ben och tigger mat. Man ska väl egentligen inte mata men man kan ju inte låta bli.


Innan hembygdsgården så var vi till lasarettet. Dotra har varit sjuk i snart 1½ år. Ständiga förkylningar och slembildningar i luftrören. Äntligen fick vi träffa en doktor som ville att Ela skulle ta en massa prover. Inte bara de vanliga utan odlingar och hur hennes "blod mår". De tog 8 rör och 2 odlingar. Hon höll på att svimma där efter blodtömningen. När de tog bihåleodlingen så trodde jag att hon skulle tuppa av. Det såg inte trevligt ut och hon sa att det gjorde riktigt ont. De kör in en lång tops i näsan upp i bihålan. Aj! De misstänker nåt som kallas för mycoplasma eller Twar. Lungröntgen inom två veckor...


Sen åkte vi till farsan/moffa och sa hej och tände ett ljus. Nu är det så grönt och fint på kyrkogården. Inte så mysigt att gå dit mitt på dagen på en vardag då 75 pers klipper gräsmattor... så ett tips är att gå dit efter klockan 16... 


När jag satt och matade fåglarna på hembygdsgården så hade jag ryggen mot loppisboden. Dotran som hade nyllet åt det hållet sa - Mamma, kolla in vad personalen bär på! Jag vänder mig och tjooolavips så var jag på benen. Gick efter och in i boden. Såg världens finaste bonad. Livstrappan! Jag var ju bara tvungen att köpa den. Herreguu om någon annan gjorde det. Så nu är den min. Lycka!

Igår på jobbet mådde jag inte så bra. Har haft känningar i pumpen. Pumpmedicinen biter inte. Svårt att andas. Trött. Känner mig helt slut. När dotran kom och hämtade mig på kvällen så sa hon - men mamma, är det inte pollenallergin som spökar? Så nu har jag tagit allergimedicin men det biter inte riktigt. Får hoppas att det tar sig snart för jag orkar inte mycket mer. Är helt slut av allt med flytt och stressen av att vara på jobb när man har ett hus som ska tömmas. De nya ägarna tar vid nu på lördag och vi är inte klara än... men sen ska jag pusta ut.

Ha det gott så ses vi snart igen!

Kramar ~ Ina

4 kommentarer:

  1. Flytt och packning mm kan ta "musten ur" den starkaste. Lycka till med hälsan båda två./M

    SvaraRadera
  2. Men kära vän...du får inte ta ut dej för mycket...stressa mindre...har också lätt för att stressa...inte bra!!...hoppas dottern inte har twar...Gunde Swan har ju haft det....man är ju helt slut har jag hört...hoppas ni kryar på er båda två;))...sköt om dej min vän!!
    Stor kram bia

    SvaraRadera
  3. Aj då låter inge vidare. Ta det lungt, men jag vet att det är svårt när man har häcken full med alla måsten. Hoppas ni piggar på er båda 2.
    Så mysigt att gå i hembygsparken.
    Ha nu en skön helg och va rädd om dig.
    kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Hej kikar in och önskar dig en bra helg
    kram Rosa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...